جنگ هاچ بکهای برقی و کوچک در کشور چین، حسابی داغ است. از چری کیو کیو تا وولینگ ایر و لومین کورن، همگی از مدعیان این بازار هستند. حالا در این گیر و دار، یکی از این هاچ بکها ادعا میکند که شاسی بلند است علاوه بر آن، آفرودر هم هست! در ادامه با قابلیتهای آفرودی در شاسی بلند بائوجون یپ آشنا میشویم و مشخصات فنی آن را بررسی میکنیم.
هرچند که شرکت سازنده ادعا میکند که این خودرو، یک «مینی شاسی بلند» است اما اندازه و ابعاد آن فقط به ۳۳۸۱ میلی متر طول، ۱۶۸۵ میلی متر عرض و ۱۷۲۱ میلی متر ارتفاع میرسد و فاصله محورها هم ۲۱۱۰ میلی متر است. در مقام مقایسه بد نیست اشاره کنیم که فاصله محوری در کراس اوورهای کوچک چینی، معمولا ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ میلی متر است.
فضای کابین تقریبا ۷۱۵ لیتر است و در زیر کاپوت هم یک فضای ۳۵ لیتری داریم. یعنی حجم کابین بائوجون یپ، تقریبا ۲۵۰ لیتر بیشتر از صندوق عقب تسلا مدل X است! البته روی سقف خودرو هم میتوانید هر چیزی را جای دهید؛ به شرط اینکه وزن آن از ۳۰ کیلوگرم بیشتر نشود. رینگهای ۱۵ اینچی هم هرچند کوچک هستند اما با قد و قواره این خودرو، کاملا هماهنگی دارند.
یکی از جذابترین بخشهای بائوجون یپ به سیستم چراغ خطرهای آن مربوط میشود که مثل یک تابلوی متحرک عمل میکنند و شما میتوانید هر عکس و نوشتهای را روی آن به تصویر بکشید.
در داخل کابین، به جز دو صندلی و یک مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی، چیز دیگری دیده نمیشود و کنسول میانی هم فقط میزبان کلیدهای حالت حرکت است. البته میتوانید یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی را هم در کنار کلاستر دیجیتال داشته باشید. البته مدل چهار سرنشینه هم قابل انتخاب است اما حس و حال مدل دو نفره را ندارد. همچنین میتوانید در صندوق عقب، یک میز کوچک را قرار دهید یا از این قسمت، به عنوان یک نیمکت در سفرهای آفرودی استفاده کنید.
در محور عقبی هم یک موتور ۵۰ کیلو واتی (۶۷ اسب بخاری) با گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر قرار دارد که نیروی خود را از پکیج باتریهای ۲۸.۱ کیلو وات ساعتی تامین میکند. حداکثر سرعت بائوجون یپ هم به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده و باتریهای آن هم با کمک شارژرهای فست شارژ، در ۳۵ دقیقه شارژ میشوند. همچنین این خودرو با باتریهای پر، حدود ۳۴۰ کیلومتر را یک نفس طی میکند و باتریهای آن هم ۱۰ هزار کیلومتر گارانتی دارند. سیستم تعلیق جلو هم از نوع مک فرسون است و در محور عقب، تعلیق مولتی لینکِ سه محور را داریم.
موتور برقی و باتریهای بائوجون یپ، دستپخت شرکت سایک – جنرال موتورز – وولینگ هستند که این شرکت در کشور چین بیشتر با نام SGMW شناخته میشود. وولینگ بینگو و وولینگ ایر، از معروفترین محصولات این برند هستند.
قیمت بائوجون یپ از ۱۱.۳ هزار دلار شروع میشود و در تریم پرچمدار به ۱۲.۷ هزار دلار میرسد. اگر قوانین عجیب و غریب کشور (در رابطه با واردات خودرو) را در نظر نگیریم، قیمت بائوجون یپ نباید از ۵۰۰ میلیون تومان بیشتر شود! یعنی کمتر از قیمت پژو ۲۰۶.
همچنین بد نیست بدانید که امکانات و آپشنهای بائوجون یپ شامل سانروف، دوربین 360 درجه، اتوهلد، سنسور نور، صندلی برقی، استارت کی لس و قابلیت ورود بدون کلید به کابین، دستیار اجرای فرمانهای صوتی 3D، استارت خودرو از راه دور، کروز کنترل اتوماتیک، رادار رانندگی بین خطوط، 7 حالت رانندگی مختلف، دستیار پارک اتوماتیک، ترمز ABS و .. میشود. به علاوه باتریهای بائوجون یپ هم تا 10 هزار کیلومتر گارانتی شدهاند و خیال راننده از این بابت راحت است.
هرچند که این خودرو در ذات خود، یک محصول خاص به حساب میآید اما چینیها در طراحی و عجیب و غریب بودن، هیچ محدودیتی ندارند و وانت آن را هم دست کردهاند. قیمت پیکاپ برقی بائوجون یپ از ۱۴ هزار دلار شروع میشود و از نظر مشخصات فنی، هیچ فرقی با مدل سواری ندارد.